Chill Out press event

Chill Out vinserie fyller 20 år

Chill Out vinserie jubilerar

I år, 2022, firar Chill Out 20 år på svenska marknaden med sin populära vinserie. De firar med en ny design och logotyp på sin boxar och flaskor. I den nya designen finns det till exempel information på sidan med mattips och smakikoner för att hjälpa oss konsumenter i våra val.

Chill Out press event

Tre nya Chill Out-boxar

Den nya designen introduceras initialt med tre boxar – Chardonnay, Cabernet Sauvignon och Shiraz Rosé – men under hösten byter även deras återvunna PET-flaskor till ett nytt utseende.

Presslunch med vinserien

Gastro PR bjöd in till presslunch för att visa den nya designen.

Tre rätter serverades till de tre olika vinerna i box-serien. Albin Edberg lagade rätterna. Albin är med i årets Kockarnas Kamp och kommer då att bli mer bekant för svenska folket. I matbranschen känner vi honom väl, bland annat från Bocuse d’Or.

Chill Out press event

Lunchrätter till Chill Out-vinerna

Albin bjöd först på en Laxtartar med citron till Chardonnay från sydöstra Australien. Rätten satt som en smäck till vinet med sin smak av bland annat citrus och lätt tropisk frukt.

Till Shiraz Rosé från Kalifornien fick vi Sallad på räkor. Vinet doftar jordgubbe och persika och smaken med sina toner av hallon, persika och blodapelsin vara perfekt till salladen som Albin matchade med persika.

Sista rätten var en underbar Steak Sandwich med karamelliserad och syrad lök, sotad sallad och svamp. Till mackan smakade vi Cabernet Sauvignon, också den från sydöstra Australien. Dessa druvtypiska smaker var fantastiskt bra ihop med kött, lök och svamp.

Chill Out press event
Chill Out press event
Chill Out press event
Chill Out press event

Min upplevelse

Ett Chill Out-vin smakar likadant år efter år och därför har dessa många hängivna anhängare. De vet alltid vad de får.

Vinerna är också druv- och ursprungstypiska och är därför bra ingångsviner när man vill lära sig druvor och områden.

Jag har aldrig köpt eller medvetet druckit Chill Out-viner. Det hänger ihop med att jag inte köper boxar och mina vinstudier och vinintresse ligger i ett annat segment, av förståeliga skäl.

Vinsnobberi är ingenting för mig och jag kan verkligen uppskatta ett enkelt, gott vardagsvin. Jag måste säga att dessa överraskade och gav mig perspektiv på pris/prestanda. Jag funderar på hur mitt omdöme påverkas av pris och flaska i detta lägre prissegmentet.

Chill Out press event

PET-flaskorna

Senare i höst får även Chill Outs PET-flaskor ett nytt utseende med tydlighet i ursprung, smak och stil. En favorit på provningen var Chill Out Malbec – ett måste att prova.

Chill Out press event

 Återvinningsbara förpackningar

Samtliga boxar från Chill Out är 100% återvinningsbara och i samband med den nya designen har de utvecklat förpackningarna med en rad betydande förändringar. Plasthandtagen är lättare och genomskinliga och 100% återvinningsbara. Boxarna är tillverkade i FSC-märkt papper och med en rip-tape som gör det lättare att vika kartongen för återvinning.  Vinpåsen är  tunnare och lättare. Tappkranen är också gjord av transparent plast och därmed helt återvinningsbar.

Nedan bild: Elina Gregor som driver Gastro PR.

Chill Out press event

2 svar till ”Chill Out vinserie fyller 20 år”

  1. […] Läs om när Chill Out bytte utseende när de jubilerade. (ej sponsrat) […]

  2. […] Om du vill läsa mer om Chill Outs jubileum och deras satsningar i samband med ny design och framtida hållbarhetsambitioner finns inlägget Chill Out vinserie fyller 20 år […]

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tillbaka